Atrakcyjna Wielkopolska

Grupa polskich dziennikarzy turystycznych wzięła udział w podróży studyjnej „Turystyka wodna w Północnej Wielkopolsce”. Mimo nie najlepszej pogody wyjazd okazał się być wielce udany. Zaczął się ona od zakwaterowania w gospodarstwie agroturystycznym „Dwór i stajnia Dębogóra”, z możliwością spróbowania swoich sił w jeździe konnej. Zaplanowany spływ Drawą okazał się być łatwy.

Dzięki przeszkoleniu przez znającego wszelkie tajemnice Drawieńskiego Parku Narodowego Wojciecha Rybarczyka, obyło się bez niespodzianek. Zajrzeliśmy też do Ośrodka Informacji Turystycznej w Głusku, gdzie turyści mogą zaopatrzyć się w najbardziej aktualne mapy, widzieliśmy jezioro Ostrowieckie i „kroczącą sosnę” w Kuźnicy Żelichowskiej.

Niezwykłe wrażenie zrobiły na nas działające nieprzerwanie od 1903 roku urządzenia elektrowni wodnej w Kamiennej k. Głuska i umocnienia Wału Pomorskiego w miejscowości Przesiek, gdzie został on przerwany przez polskich żołnierzy. Kolejny dzień rozpoczęliśmy śniadaniem skomponowanym z naturalnych serów wyprodukowanych metodą domową w Gospodarstwie Ekologicznym „Farma Pod Świerkami”.

Później zwiedzaliśmy Czarnków słynący z istniejącego od 1893 roku browaru produkującym piwo Noteckie. Co roku w sierpniu organizowany jest w Czarnkowie Dzień Spieczonego Bliźniaka. Miasto pokazywał nam Grzegorz Wójcik, pasjonat, zajmujący się promocją w Urzędzie Miasta. Czarnków jest interesującym miasteczkiem z amfiteatrem, punktem widokowym, własnym basenem o wymiarach olimpijskich i niestety już nieczynną skocznią narciarską oraz ławeczką na Rynku z czternastowiecznym kronikarzem Jankiem z Czarnkowa.

Kolejna wielkopolska rzeka, Warta okazała się być szeroka i łagodna, dlatego też żeby dopłynąć do celu, musieliśmy się nieźle „namachać” wiosłami. Następnego dnia zwiedzaliśmy Szamotuły. Po muzeum w Zamku Górków oprowadzała nas pani Anna Król. Zainteresowała nas zwłaszcza historia pięknej Halszki z Ostroga, którą przez dwa dziesięciolecia zazdrosny mąż więził w tej ponurej baszcie. W miejscowej kolegiacie, gdzie mogliśmy zobaczyć obraz Matki Bożej Pocieszenia Szamotuł Pani.

Wyjazd zakończyła wizyta w eklektycznym pałacu z 1895 roku w Baborówku gdzie gościła nas Pani Krystyna Święcicka. Piękne wnętrza pałacowe, świece płonące w lichtarzach i Nora, piękny pies myśliwski wprowadziły nas w inny świat. Organizuje się tu zawody jeździeckie WKKW, odbywają się warsztaty: masażu i zastosowania termowizji u koni, uprawia len i konopie, zioła w ogródku, jesienią robi przetwory i organizuje warsztaty „Od ziarenka do bochenka”, czyli jak powstaje chleb.

Zorganizowana przez Wielkopolską Organizację Turystyczną wizyta studyjna dziennikarzy mediów krajowych „Turystyka wodna w Północnej Wielkopolsce” odbyła się w dn. 25-27 sierpnia br.