O Liebermannie mówiono, że umiał „słuchać światła”. Artysta ten stał się jednym z najważniejszych twórców niemieckiego impresjonizmu, nazywano go nawet „niemieckim Renoirem”. Teraz jego dwa obrazy z kolekcji Państwowych Zbiorów Sztuki w Dreźnie możemy zobaczyć w Muzeum Łazienki Królewskie. Wystawa „Zwrot ku światłu” w Pałacu na Wyspie potrwa od 15 grudnia 2022 r. do 2 kwietnia 2023 r.
Spod pędzla Maxa Liebermanna (1847-1935) wyszły piękne obrazy impresjonistyczne, które świetnością zrównywano z dziełami impresjonistów francuskich. Artysta zapoznał się z ich twórczością dopiero w latach 90. XIX wieku – wcześniej eksperymentował z realizmem i malował sceny rodzajowe i religijne. Później jednak zaczął zbierać obrazy francuskich impresjonistów, z czasem stworzył też najliczniejszą kolekcję prac Maneta w Niemczech. Wiedza o impresjonizmie szerzyła się w Europie nie tylko za sprawą prywatnych kolekcji, lecz także licznych wystaw w Berlińskiej Secesji, której Liebermann był współzałożycielem. Twórczość Liebermanna była początkiem upadku akademickiej definicji sztuki i otworzyła malarstwo niemieckie na nowe kierunki rozwoju. Główną różnicą między nowymi a starymi tendencjami było to, iż temat dzieła miał mniejsze znaczenie niż kompozycja czy dobór barw. Liczyło się przede wszystkim subiektywne widzenie autora, ukazanie przestrzeni wypełnionej powietrzem i światłem. Istotna była wolność tworzenia i utrwalenie przeżycia wewnętrznego.
Prace Liebermanna, które zostaną zaprezentowane na wystawie, to świetne przykłady niemieckiej odmiany impresjonizmu. Doskonale ukazują ważny zwrot w sztuce na przełomie XIX i XX wieku, a powstały już w dojrzałym, końcowym etapie działalności malarza, po tym jak impresjonizm zaczął najsilniej manifestować się w twórczości tego artysty. Oba obrazy pochodzą z kolekcji Państwowych Zbiorów Sztuki w Dreźnie (Staatliche Kunstsammlungen Dresden). „Pejzaż parkowy” (1925) to jeden z obrazów, który artysta namalował zainspirowany rozległym ogrodem, otaczającym willę w berlińskiej dzielnicy Wansee. Liebermann zamieszkał w niej na stałe po przejściu na emeryturę w wieku 70 lat. Stworzył tam ok. 200 obrazów olejnych i niezliczoną ilość rysunków i pasteli, przedstawiających piękno i różnorodność tamtejszej przyrody.
Wpływ tego miejsca porównuje się do roli, jaką ogród w Giverny odegrał w przypadku Claude’a Moneta. To właśnie tam jeden z najsłynniejszych francuskich impresjonistów stworzył rozpoczęty w 1897 r. cykl „Nenufary”, składający się z ok. 250 obrazów. „Autoportret” (1929) powstał pod koniec życia Liebermanna, gdy miał on 82 lata. Artysta przedstawił się w letnim stroju – w lekkim garniturze i w charakterystycznym kapeluszu Panama, w klasycznej pozie z paletą i pędzlem. Prace Maxa Liebermanna zaprezentowane zostaną w Galerii Obrazów w Pałacu na Wyspie jako kontrast dla mieszczącej się tam kolekcji króla Stanisława Augusta – zbioru dzieł z XVII i XVIII wieku. Będzie to zestawienie odmiennych spojrzeń na malarstwo artystów różnych epok. Ekspozycja jest częścią projektu przybliżającego twórczość wybitnych artystów europejskich, którzy odeszli od akademizmu i otworzyli sztukę przełomu XIX i XX w. na nowe kierunki. Obrazy jednego z najważniejszych niemieckich impresjonistów wyeksponowane zostaną w Muzeum Łazienki Królewskie w ślad za dziełami Auguste’a Rodina, prekursora nowoczesnego rzeźbiarstwa. Do wystawy
Muzeum przygotowało program edukacyjny.
Wystawa „Zwrot ku światłu. Max Liebermann w Łazienkach Królewskich” https://www.lazienki-krolewskie.pl/pl/wydarzenia/zwrot-ku-swiatlu-max-liebermann-w-lazienkach-krolewskich
Termin: 15 grudnia 2022–2 kwietnia 2023
Miejsce: Pałac na Wyspie, Muzeum Łazienki Królewskie
Wstęp: w ramach biletu do zabytkowych obiektów Łazienek (40 zł – normalny, 20 zł – ulgowy, 1 zł – dzieci od lat 7 i młodzież do 26. roku życia), w piątki wstęp bezpłatny
Partner wystawy: Staatliche Kunstsammlungen Dresden