NAD GÓRNĄ BIEBRZĄ

To najdłuższa ścieżka przyrodnicza w Biebrzańskim Parku Narodowym. W jakimś sensie też najbardziej atrakcyjna, bo z samoobsługową przeprawą promową przez rzekę. Ścieżka łączy miejscowości Szuszalewo i Nowy Lipsk i przecina dolinę górnej Biebrzy.

Wyznaczają ją znaki czerwone, a długa jest na 5 km. To w jedną stronę, wrócić trzeba tą samą drogą. Można ją przejść w dwu wariantach. Dłuższy rozpoczyna się przy wiacie we wsi Szuszalewo i początkowy jej odcinek pokrywa się z okrężną ścieżką „Szuszalewo” – ze znakami zielonymi.

Ścieżka prowadzi kładką przez bagno. Po niespełna kilometrze kładki się rozchodzą należy skręcić w prawo i wyjść na wzgórze, z którego roztacza się panorama doliny Biebrzy. Potem szlak prowadzi polna drogą i skręca w kierunku rzeki – już po drewnianej kładce. Najpierw przez bagienny las, potem przez nadrzeczne szuwary docieramy do wspomnianej przeprawy samoobsługowym pomostem pływającym.

Dalej znów przez przybrzeżną strefę szuwarów i znów przez bagienny las. Na drugim brzegu stoi czatownia – wieża widokowa, umożliwiająca obserwacje zwierząt, a zwłaszcza ptaków, którymi słynie Biebrzański Park Narodowy, zwłaszcza w czasach sezonowych migracji. Dalej są niewielki podest widokowy i wiata przy niewielkim parkingu. Tu jest koniec trasy.

Piaszczystą drogą można dojść do szosy z Lipska do Szubina. Wariant krótszy rozpocząć można dojeżdżając polną drogą na niewielki parking na skraju doliny Biebrzy z miejscowości Jałowo. Skrócimy wtedy spacer prawie o połowę.

Warto wiedzieć

Ścieżkę można pokonać na rowerze. Niby jest zakaz, ale strażnicy parkowi (uwaga, kontrola biletów!) wyrazili zgodę na przejazd. Zasugerowali tylko, by zsiadać z roweru mijając pieszych. Co wydaje się całkiem słuszne.

Zdjęcia autorki

Więcej informacji i relacji turystycznych oraz krajoznawczych na: https://www.krajoznawcy.info.pl/