WARSZAWA: ORLANDO W ŁAZIENKACH KRÓLEWSKICH

 

 

Od 4 do 20 września m.in. w Starej Oranżerii Łazienek Królewskich w Warszawie odbywać się będzie I Festiwal Oper Barokowych Dramma per Musica. Festiwal zainauguruje polska prapremiera Orlanda, jednej z najlepszych oper mistrza barokowej muzyki Georga Friedricha Händla.

 

Do 20 września publiczność będzie mogła uczestniczyć w operach i koncertach prezentujących wybitne dzieła muzyczne baroku. W ramach festiwalu odbędzie się 19 wydarzeń muzycznych, a przed widownią zaprezentuje się blisko 100 artystów, w tym ok. 40 wokalistów.

 

Spektaklom operowym towarzyszyć będą koncerty kameralne i recitale. Większość wydarzeń festiwalowych odbędzie się w Łazienkach Królewskich, a główną sceną Festiwalu będzie Teatr Królewski.

 

 

Koncerty odbywać się będą także w: Warszawskiej Operze Kameralnej, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego i na Uniwersytecie Warszawskim. XNie tylko Händel Dramma per Musica to pierwszy i jedyny w Polsce festiwal poświęcony operze barokowej. Zgodnie z założeniem organizatorów, którymi są: Stowarzyszenie Miłośników Sztuki Barokowej Dramma per Musica, Muzeum Łazienki Królewskie i Warszawska Opera Kameralna, ma być wydarzeniem cyklicznym. Ideą festiwalu jest prezentowanie w wersji scenicznej dzieł europejskich mistrzów baroku w wykonaniu najwybitniejszych polskich artystów.

 

Obok oper Händla w programie Festiwalu znajdą się utwory innych wybitnych kompozytorów baroku m.in. Antonio Vivaldiego, Domenico Sarriego, Dietricha Buxtehude czy Jeana-Philippe Rameau, które rzadko goszczą w repertuarze krajowych scen muzycznych. Wysoki poziom artystyczny Festiwalu mają zagwarantować wybitni śpiewacy, o uznanym dorobku m.in.: Olga Pasiecznik i Anna Radziejewska (solistki Warszawskiej Opery Kameralnej), Aleksandra Zamojska, Artur Stefanowicz.

 

Premiera Orlando

 

„Orlando” w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii Łazienek Królewskich, który zainauguruje 4 września o godz. 16 Festiwal, to pierwsze polskie wystawienie tej wybitnej opery Georga Friedricha Händla. Od jej światowej prapremiery, zrealizowanej w 1733 r. w Teatrze Królewskim w Londynie pod okiem samego kompozytora, do dziś żaden polski twórca nie zmierzył się z inscenizacją tego dzieła. „Orlando” uznawany jest za jedną z najpiękniejszych oper czasów baroku, choć przez wiele lat dzieło to było niedoceniane. Autorką inscenizacji spektaklu dla zabytkowego wnętrza Teatru jest reżyserka Natalia Kozłowska. W tytułową rolę Orlanda wcieli się Jan Jakub Monowid, kontratenor z Warszawskiej Opery Kameralnej, a partnerować mu będzie Aleksandra Zamojska (sopran).

 

Agrippina i …

 

Poza „Orlandem”, po premierze opery, która będzie grana podczas Festiwalu trzykrotnie, w Teatrze Królewskim zobaczymy „Agrippinę” Händla. Interesującą propozycją będzie także widowisko muzyczne oparte na tekście Benedetto Marcello do muzyki Antonio Vivaldiego „Teatro alla Moda”. Inscenizację opery Domenica Sarriego pt. „Diddone Abandonata” do libretta Pietro Metastasio przygotowała, we współpracy z czeskimi i słowackimi artystami, Śląska Orkiestra Historyczna, grająca na instrumentach z epoki. Zobaczymy ją na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej.

 

Koncertową wersję opero-baletu J. P. Rameau: „Les Indes galantes” zaprezentuje w Studiu Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego międzynarodowy zespół młodych instrumentalistów pod kierownictwem Stefana Plewniaka– Il Giardino d’Amore wraz z grupą solistów z Austrii, Francji, Wielkiej Brytanii i Polski. W sali kolumnowej Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego zabrzmi „Membra Jesu nostri patientis sanctissima” – cykl siedmiu krótkich kantat Dietricha Buxtehude z 1680 r., uznawany za pierwsze luterańskie oratorium.

 

Solistom i Chórowi Kameralnemu Collegium Musicum Uniwersytetu Warszawskiego pod batutą Andrzeja Borzyma towarzyszyć będzie zespół Gradus ad Parnassum pod kierownictwem Krzysztofa Garstki. Festiwalowi towarzyszą warsztaty mistrzowskie dla utalentowanych wokalistów oraz instrumentalistów, wyłonionych w ogólnopolskich przesłuchaniach. W programie specjalnego koncertu „Barok na pięć głosów” znajdą się najbardziej znane arie i duety z oper Händla.

 

Warto przypomnieć, że główna scena festiwalowa: Teatr Królewski w Starej Oranżerii Łazienek Królewskich to jeden z niewielu zachowanych autentycznych XVIII-wiecznych teatrów dworskich w Europie i jedyny taki w Polsce. Otwarto go 227 lat temu. Bilety na Festiwal można nabyć w za pośrednictwem serwisu: www.bilety24.pl oraz w kasach Muzeum Łazienki Królewskie, Studia im. W. Lutosławskiego oraz Warszawskiej Opery Kameralnej.

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top